Forretningsdrift

Ideen om at det er sjefen som vet best passer dårlig i dagens digitale arbeidsliv hvor enkeltindividenes spisskompetanse er avgjørende. Ledere som tror de sitter med alle svarene risikerer å gå glipp av medarbeidernes innsikt, noe som kan skape mistillit mellom ledelsen og de ansatte.

service
service

Teknologi og lederstil

Nøkkelen til å lykkes med digitaliseringen er ikke teknologien i seg selv, men ansatte. Uten ansatte med på laget, strategisk forankring i organisasjonen, og forståelsen for endret forretningsmodell, vil ikke teknologien alene gjøre jobben.

Som leder må du tilpasse din lederadferd til kunnskapsarbeidere, få det beste ut av dem. Folk som jobber i kunnskapsbedrifter trives av å ha jobber hvor de får brukt utdannelsen sin, hvor det er personlig vekst og de oppnår gode resultater. Kunnskapsmedarbeidere eier sitt eget produksjonsmiddel, altså deres kunnskap.

Det er viktig at en leder setter seg inn i kunnskapsledelse, slik at man ikke mister kvalifisert arbeidskraft. Fellestrekk ved kunnskapsmedarbeidere er at de responderer svært positivt på en god leder. Vi vil her presentere forskjellige virkemidler som er foreslått for å øke produktiviteten.

Skjermende lederskap

Autentisk lederskap

Inspirerende lederstil

Klare mål

Et godt miljø

Evnen til å lytte og involvere

Pålegge individuelt ansvar

Motivere de ansatte